گروه روانشناسی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، fakhri@Iausari.ac.ir
چکیده: (1296 مشاهده)
زمینه و اهداف: اختلال اضطراب اجتماعی دختران، اختلالی شایع، پیچیده و ناتوانکننده بوده و درصورت درماننشدن تداوم مییابد. نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی در عملکرد تحصیلی و سلامت روان آسیب میبینند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی وتکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطرابی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهرهای ساری، بابل و قائمشهر در سال 99-98 بودند. انتخاب نمونه به صورت نمونه گیری هدفمند از بین مراکز مشاوره که واجد شرایط بودند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حساسیت اضطرابی، پرسشنامه تکانشگری و پرسشنامه اضطراب اجتماعی استفاده شده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اعمال شد و در نهایت از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معنا داری باعث کاهش حساسیت اضطرابی و تکانشگری دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بوده و به کاهش نمرات حساسیت اضطرابی وتکانشگری در پس آزمون منجر گشته است (05/0>p).
نتیجهگیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند برای حل مشکلات دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته شود.
Abbaszadeh F, Fakhri M K, Abbasi G. The Effectivnes of acceptance and commitment therapy on anxiety sensitivity and impulsivity in female adolescents with social anxiety disorder. EBNESINA 2022; 24 (2) :70-76 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1110-fa.html
عباس زاده فاطمه، فخری محمدکاظم، عباسی قدرت الله. اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و تکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. ابن سينا. 1401; 24 (2) :70-76