گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، Bagheri@srbiau.ac.ir
چکیده: (667 مشاهده)
زمینه و اهداف: سبکهای تصمیمگیری در دوره نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است و میتواند تحت تأثیر تنظیم شناختی هیجان و وضعیت اقتصادی اجتماعی قرار داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین وضعیت اقتصادی اجتماعی و سبکهای تصمیمگیری انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. تعداد 723 نفر دانشآموز دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 با نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامهها سبکهای تصمیمگیری (اسکات و بروس، 1995)، وضعیت اقتصادی اجتماعی و شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2007) به صورت آنلاین پاسخ دادند. از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS و روش آماری همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: تنظیم سازگارانه هیجان با سبک تصمیمگیری عقلانی دارای همبستگی مثبت و با سبکهای تصمیمگیری شهودی، وابستگی، اجتنابی و آنی دارای همبستگی منفی بود (01/0>p). سبک تصمیمگیری وابستگی، اجتنابی و آنی با وضعیت اقتصادی دارای همبستگی منفی بود (01/0>p). همچنین تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین وضعیت اقتصادی اجتماعی و سبکهای تصمیمگیری دارای نقش میانجی بود (01/0>p). اثر غیرمستقیم وضعیت اقتصادی اجتماعی بر سبک آنی (05/0-=β)، سبک اجتنابی (04/0-=β)، سبک وابستگی(03/0-=β) و سبک عقلانی
(02/0-=β) معنادار بود (001/0>p). شاخصهای برازش نیز گویای برازش مناسب مدل بودند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، برای کمک به نوجوانان در تصمیمگیری میتوان برنامههایی را برای تقویت تنظیم شناختی هیجان و اصلاح ذهنیت آنها در مورد جایگاه اقتصادی اجتماعی خود طراحی نمود.
Ghazi M, Bagheri F, Ghorban Jahromi R, Abu Al-Moali Al-Husseini K. Structural model of the relationship between socioeconomic status and decision-making styles with the mediation of cognitive emotion regulation. EBNESINA 2022; 24 (4) :54-66 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1142-fa.html
قاضی میترا، باقری فریبرز، قربان جهرمی رضا، ابوالمعالیالحسینی خدیجه. الگوی ساختاری رابطه بین وضعیت اقتصادی اجتماعی و سبکهای تصمیمگیری با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان. ابن سينا. 1401; 24 (4) :54-66