[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها






     
 
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی افت شنوایی ناشی از صدا در پرسنل فرودگاه یزد در سال 90-1389
علی راعی عزآبادی ، شاهرخ فرزام پور ، امیرهوشنگ مهرپرور
پژوهشگر، تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا
چکیده:   (10516 مشاهده)
مقدمه: افت شنوایی ناشی از صدا (NIHL) بیماری پیچیده ای است که با اثر متقابل عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می‌ شود. یکی از منابع صوت بلند، محیط فرودگاه است که کارکنان و ساکنان مجاور با صوت آن مواجهند. هدف از مطالعه تعیین فراوانی NIHL در کارکنان فرودگاه شهید صدوقی یزد در سال 90-1389 بود.
روش بررسی: در این مطالعه ی توصیفی با نمونه گیری متوالی از کارکنان بخش های مختلف فرودگاه، 106 نمونه جمع آوری شد. سه مدل تقسیم بندی براساس شدت صدای محیط کار، سابقه کاری و ساعات کار روزانه کاری استفاده شد. شنوایی افراد با ادیومتری تون خالص سنجیده شد. شدت صدای محیط کار نیز در مکان ها و حالت های مختلف عملیات پرواز و غیرپرواز اندازه گیری شد.
یافته ها: صوت موجود در فرودگاه، متناوب بود و شدت آن در بعضی موقعیت های کاری از 85 دسی بل فراتر می رفت. از موقعیت‌های پروازی بیشترین شدت صوت به ترتیب در هنگام "آماده برای پرواز بر روی باند"، "فرود" و "صعود" داشتند. (به ترتیب 7/92، 5/86 و 9/85 دسی بل) از موقعیت های غیر پروازی، "مولد برق"، "آژیر بخش ایمنی زمینی" و "دستگاه هدایت پرواز" شدت های صوت بالاتر از حالت های پروازی داشتند. (به ترتیب 109، 103 و 4/94 دسی بل) براساس ادیومتری تون خالص، فراوانی افت قابل توجه آستانه ی شنوایی در فرکانس های 4، 6 و 8 هزار هرتز بالاتر بود که در گوش راست به ترتیب 7/8، 6/14 و 4/18% و در گوش چپ به ترتیب 2/13، 21 و 2/16% بود. 33% از کارکنان به NIHL دچار بودند. میزان NIHL در افراد مواجه با صوت بلند نسبت به افراد غیرمواجه بالاتر بود (1/42% در مقابل 9/28%؛ 039/0=p). سال های سابقه ی کار در بروز NIHL مؤثر بود (001/0>p) ولی ساعات کار روزانه بر ایجاد NIHL اثری نداشت.
بحث و نتیجه گیری: هر چند صدای محیط فرودگاه فقط در معدودی از موقعیت ها از حد مجاز فراتر می رود ولی سبب کاهش شنوایی در افرادی که با آن مواجهه دارند، می گردد.
واژه‌های کلیدی: سر و صدا، کاهش شنوایی ناشی از صدا، فرودگاه
متن کامل [PDF 325 kb]   (2362 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1392/3/30 | پذیرش: 1392/3/30 | انتشار: 1392/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raiy A, Farzampour S, Mehrparvar A. Assessment of noise-induced hearing loss in the staff of Yazd Airport, 2010-2011. EBNESINA 2013; 15 (1) :1-11
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-136-fa.html

راعی عزآبادی علی، فرزام پور شاهرخ، مهرپرور امیرهوشنگ. بررسی افت شنوایی ناشی از صدا در پرسنل فرودگاه یزد در سال 90-1389. ابن سينا. 1392; 15 (1) :1-11

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-136-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645