نوروفیدبک و ضرورت استفاده از آن در آموزش خلبانان
|
سید علی نیک سیرت، محمد رضا کاظمی، حبیب ا. . میرزابابایی |
پژوهشگر، اداره بهداشت و درمان نهاجا، مرکز تحقیقات |
|
چکیده: (9313 مشاهده) |
مقدمه: نوروفیدبک یا بازخورد عصبی روش نوینی است که اخیراً استفاده از آن در زمینه های مختلف از جمله روان پزشکی، ورزشی، آموزشی و نظامی رو به افزایش است و نتایج مطلوبی در بهبود عملکرد مغزی در پی داشته است. در این مقاله سعی بر آن است که مروری مختصر بر مبانی و مفهوم نوروفیدبک و چگونگی تأثیرگذاری آن صورت گیرد و راه کارهایی برای استفاده از آن در دوره های آموزشی نظامی به خصوص در حیطه ی آموزش های هوایی و خلبانی ارائه گردد.
روش بررسی: این مطالب از طریق جستجو در سایت های اینترنتی داخلی و خارجی و نیز کتب مرجع اعصاب و روان استخراج شده است.
یافته ها: در این مطالعه مفهوم کاربردی نوروفیدبک شرح داده شد و روش هایی برای چگونگی استفاده از آن در سیستم آموزش های نظامی با ارجحیت بر آموزش های خلبانی و تقویت عملکرد ذهنی خلبانان ارائه شد.
بحث و نتیجه گیری: از آنجا که مطالعات صورت گرفته در زمینه ی نوروفیدبک تأثیر آن را در افزایش قابلیت های مغز ثابت کرده اند و در کشورهای پیشرفته از این روش در زمینه های مختلف بهره می جویند، به کارگیری آن در آموزش خلبانان در جهت افزایش کارایی و کاهش خطا می تواند مفید واقع شود. |
|
واژههای کلیدی: نوروفیدبک، مغز، پرواز |
|
متن کامل [PDF 248 kb]
(2191 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1392/3/30 | پذیرش: 1393/3/13 | انتشار: 1393/3/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|