[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 29-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر شکل و مدل طراحی آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)
حسین زارع، حمید ملکی، احمد رستگار، فهیمه یاری، محمدرضا قاسم زاده
تهران، دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی ، h_zare@pnu.ac.ir
چکیده:   (2045 مشاهده)

مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی در دهه‌های اخیر شیوع روبه رشدی داشته است. یکی از مهمترین جنبه‌های درگیر در آن، عملکرد تحصیلی است. در خصوص مداخلات آموزشی مؤثری که می‌تواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی مبتلایان گردد، شناخت کمی وجود دارد.

روش ‌بررسی: تعداد 45 نفر با در نظر گرفتن فاکتورهای تحقیق و اخذ رضایت در 3 گروه 15 نفره نسبتاً متجانس (گروه آموزش سنتی، آموزش الکترونیکی و آموزش ترکیبی) جای گرفتند. هر گروه بر اساس محتوای طراحی شده (7 واحد درسی هر یک بر اساس یکی از مدل‌های طراحی آموزشی) طی 7 هفته در معرض آموزش قرار گرفتند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی (ISM) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای هر 3 گروه و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی برای هر 3 گروه و در هر 7 واحد به‌صورت پس آزمون اجرا گردید.

یافته‌ها: نتایج آزمون تی همبسته در مقایسه پیش آزمون و پس آزمون انگیزش تحصیلی تنها در گروه آموزش الکترونیکی معنادار بود (047/0=p). نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد که آموزش الکترونیکی توانست تغییرات معناداری را در پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی ایجاد کند (042/0=p) و نتایج آزمون تعقیبی LSD محل تعیین اختلاف را در الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز نشان داد (05/0p≤).

بحث‌ و نتیجه‌گیری: آموزش به شیوه الکترونیکی موجب افزایش انگیزش تحصیلی و آموزش بر اساس مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز در شکل الکترونیکی موجب پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به ADHD گشت.

واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)، آموزش، اختلالات یادگیری
متن کامل [PDF 665 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/6/17 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Maleki H, Rastgar A, Yari F, ghasemzadeh M. The effect of instructional design models and methods on motivation and achievement of learners with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). EBNESINA. 2016; 18 (1) :29-35
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-331-fa.html

زارع حسین، ملکی حمید، رستگار احمد، یاری فهیمه، قاسم زاده محمدرضا. تأثیر شکل و مدل طراحی آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD). ابن سينا. 1395; 18 (1) :29-35

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-331-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312