تهران، دانشگاه علومپزشکی آجا، بیمارستان اعصاب و روان505 ، alizadeh8778@gmail.com
چکیده: (5945 مشاهده)
مقدمه: دفترچه ثبت فعالیتهای یادگیری یکی از پرکاربردترین شیوههای ارزشیابی است. تحقیقات نشان داده است. روند ارزشیابی دانشجویان پرستاری در بخش بالینی اغلب توأم با نارضایتی است. با توجه به نواقص موجود در روشهای ارزشیابی مهارتهای بالینی، محققین بر آن شدند تا با استفاده از لاگ بوک روش مناسبی برای ارزشیابی گروه فوق طراحی و اجرا کنند.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که در سال 94-93 در یک بیمارستان تخصصی اعصاب و روان نظامی اجرا گردید. در این مطالعه 20 نفر از دانشجویان پرستاری با شیوه نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. پس از اتمام واحد کارورزی بهداشت روان 1، دیدگاه دانشجویان در خصوص استفاده از چک لیست مورد ارزشیابی قرار گرفت. سپس در واحدکارورزی بهداشت روان 2، شیوه لاگ بوک اجرا گردید و پرسشنامه نظرسنجی از شیوه جدید توسط آنان تکمیل گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری تی همبسته تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمرات روش لاگ بوک (27/3±2/32) با روش سنتی (78/8±35/25) حاکی از تفاوت معنیداری بین دو روش بود (002/0p= و 498/3 t=).
بحث و نتیجهگیری: نمرات دانشجویان در روش لاگ بوک نسبت به روش سنتی بالاتر است ولی رضایت دانشجویان از روش سنتی نسبت به روش لاگ بوک بیشتر است. بنابراین نیاز به انجام اصلاحات و مطالعات وسیعتر در سایر مراکز آموزشی محسوس است.
azizi M, barati H, khamse F, barati M, alizadeh A. The effect of log book design and implementation on students’ satisfaction and performance during a nursing internship course in a military psychiatric hospital. EBNESINA 2016; 18 (2) :58-63 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-363-fa.html
عزیزی مریم، براتی حدیث، خمسه فریال، براتی محمد، علیزاده عزیزه. بررسی تأثیر طراحی و اجرای لاگ بوک بر میزان رضایتمندی و عملکرد واحد کارورزی دانشجویان پرستاری در یک بیمارستان اعصاب و روان نظامی. ابن سينا. 1395; 18 (2) :58-63