استادیار، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران ، Pyousefzade@hotmail.com
چکیده: (2794 مشاهده)
زمینه و اهداف: در مادران کودکان اوتیسم سطح بهزیستی روانشناختی پایینتر از دیگر مادران است. هدف از پژوهش تعیین اثربخشی آموزش خودشفقتی بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری مادران دارای فرزند اوتیسم بود.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 64 نفر از مادران دارای فرزند اوتیسم انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش خودشفقتی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. از پرسشنامههای غربالگری زودهنگام ویژگیهای اوتیسم (ESAT)، بهزیستی روانشناختی (SPWB) و تابآوری (CD-RISC) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش خودشفقتی به کار رفته در این پژوهش میتواند همه 6 بُعد SPWB شامل تسلط محیطی (0.001>p؛ 117.914=F)، پذیرش خود (0.001>p؛ 34.940=F)، رابطه مثبت با دیگران (0.001>p؛ 42.355=F)، داشتن هدف در زندگی (0.001>p؛ 61.213=F)، رشد فردی (0.001>p؛ 9.111=F) و استقلال (0.001>p؛ 8.254=F)، و همچنین همه 5 بُعد CDRISC شامل تصور از شایستگی فردی (0.001>p؛ 24.883=F)، تحمل عاطفه منفی (0.001>p؛ 47.487=F)، پذیرش مثبت تغییر (0.001>p؛ 22.419=F)، کنترل (0.001>p؛ 16.979=F) و تأثیرات معنوی (0.001>p؛ 104.497=F) مادران را بهبود بخشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش خودشفقتی مداخله مؤثری در بهبود بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری مادران دارای فرزند اوتیسم است.
Zamani S, Yousefzadeh P, Manoochehri M. The effectiveness of self compassion-focused training on well-being psychological and resiliency of mothers with autism children. EBNESINA 2021; 23 (4) :44-53 URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-978-fa.html
زمانی سیما، یوسف زاده پیمان، منوچهری مهدی. اثربخشی خودشفقتی بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم. ابن سينا. 1400; 23 (4) :44-53