[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
اخلاق در پژوهش::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها








     
 
..
:: دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 56-43 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر هشت هفته تمرینات ادراکی–حرکتی بر کارکردهای اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
یونس عنبری ، فرزاد محمدی* ، نگار صالحی‌مبارکه
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران ، ‎‏Farzad.Mohammadi‏‎@‎‏iau.ac.ir‏‎
چکیده:   (685 مشاهده)
زمینه و اهداف: کودکان کم‌توان ذهنی در کارکردهای اجرایی و مهارتهای حرکتی دارای نقص هستند‎‏.‏‎ هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات ادراکی– حرکتی بر بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی بود‎‏.‏‎
روش بررسی: در این تحقیق نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل، جامعه ‎‏۲۰‏‎ نفر از شامل کودکان ‎‏۷‏‎ تا ‎‏۱۰‏‎ سال کم‌توان ذهنی مدارس استثنایی شهر آبدانان به صورت در دسترس انتخاب و بر اساس سن، وزن، قد و بهره هوشی به صورت تصادفی به دو گروه همگن آزمایش و کنترل تقسیم شدند‎‏.‏‎ در پیش آزمون، آزمون ‎‏TGMD‏‎-‎‏۳‏‎ برای سنجش رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی و پرسشنامه آزمون عصب روانشناختی کانرز برای سنجش مهارت‌های عصب روانشناختی بر روی هر دو گروه اجرا گردید‎‏.‏‎ سپس گروه آزمایش به مدت ‎‏۸‏‎ هفته، هر هفته دو جلسه ‎‏۴۵‏‎ دقیقه‌ای تحت تمرینات ادراکی–حرکتی قرار گرفتند و گروه کنترل فعالیت عادی روزانه خود را داشتند‎‏.‏‎
یافته‌ها: تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی در خرده مقیاس‌های جابه‌جایی، مهارت‌های توپی و آزمون ‎‏TGMD‏‎-‎‏۳‏‎ کودکان کم‌توان ذهنی معنی‌دار بود (‎‏۰.۰۵>p‏‎)‎‏.‏‎ همچنین تأثیر این بر متغیر کارکردهای اجرایی در خرده مقیاس‌های حل مسئله و برنامه‌ریزی، سازماندهی رفتاری هیجانی و نمره کلی کارکرد اجرایی در این کودکان معنی‌دار بود (‎‏۰.۰۵>p‏‎)‎‏.‏‎
نتیجه‌گیری: تمرینات ادراکی-حرکتی می‌تواند باعث بهبود کارکرد اجرایی و رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی شود‎‏.‏‎ پیشنهاد می‌شود مربیان و کاردرمانگران کودکان کم‌توان ذهنی از این نوع تمرینات با احتیاط استفاده کنند‎‏.‏‎

 
واژه‌های کلیدی: تمرینات ادراکی–حرکتی، کارکردهای اجرایی، مهارت‌های حرکتی، کم‌توانی ذهنی
متن کامل [PDF 1637 kb]   (229 دریافت) |   |   متن کامل فارسی (HTML)  (408 مشاهده)  
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: 1403/5/14 | ویرایش نهایی: 1403/12/22 | پذیرش: 1403/8/9 | انتشار: 1403/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.054



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anbari‏‎ Y, Mohammadi ‎, Salehi‏‎ ‎‏Mobarakeh ‎. ‎‌The‌‎ ‎‌effect‌‎ ‎‌of‌‎ ‎‌eight‌‎ ‎‌weeks‌‎ ‎‌of‌‎ ‎‌perceptual‌‎-‎‌motor‌‎ ‎‌exercises‌‎ ‎‌on‌‎ ‎‌executive‌‎ ‎‌functions‌‎ ‎‌and‌‎ ‎‌the‌‎ ‎‌development‌‎ ‎‌of‌‎ ‎‌fundamental‌‎ ‎‌motor‌‎ ‎‌skills‌‎ ‎‌in‌‎ ‎‌children‌‎ ‎‌with‌‎ ‎‌intellectual‌‎ ‎‌disabilities‌‎. EBNESINA 2024; 26 (4) :43-56
URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1353-fa.html

عنبری یونس، محمدی فرزاد، صالحی‌مبارکه نگار. تأثیر هشت هفته تمرینات ادراکی–حرکتی بر کارکردهای اجرایی و رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر. ابن سينا. 1403; 26 (4) :43-56

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ابن سینا EBNESINA
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710